Hoe implementeert u SSCC en EDI?
Uw klant vraagt u om uw pallets van een SSCC-label te voorzien? Daaraan gekoppeld wordt u gevraagd om de pakbon elektronisch (DESADV) door te sturen. Hoe pakt u dit aan?
1. Bepaal de handelspartners en EDI Berichten
Bepaal voor welke handelspartner(s) u het SSCC-label en EDI wil implementeren en welke berichttypes u gaat uitwisselen. De meest gebruikte GS1 EDI-berichten zijn de EDI ORDERS (bestelling), EDI DESADV (pakbon) & EDI INVOIC (factuur).
DESADV is de afkorting van DESpatch ADVice. Dit is de elektronische variant van de papieren pakbon. In dit EDI bericht staan alle gegevens met betrekking tot de zending, zoals wie het ontvangt, de artikelcode (EAN/GTIN), het aantal en de SSCC (Serial Shipment Container Code). De SSCC is de wereldwijde unieke identificatie van de pallet en is onderdeel van het GS1 logistieke label (SSCC-label) dat u op de pallets bevestigt.
De DESADV kan ook een belangrijke rol spelen bij het automatiseren van de factuurcontrole. Door gebruik te maken van de EDI-berichten ORDERS, DESADV en INVOIC kan het gehele proces van invoer en controle van de facturen worden geautomatiseerd.
2. Kies de juiste EDI oplossing
Kies een EDI-oplossing van een GS1 implementatie partner of richt het zelf in. Om EDI-berichten met uw handelspartner(s) uit te wisselen, heeft u een EDI-oplossing nodig die de berichten omzet van uw systeem naar een standaard GS1 EDI bericht en verstuurt naar uw handelspartner.
Palletlabel biedt een “geïntegreerde EDI-oplossing” (automatisch) en een “web-oplossing” (manueel). Welke EDI-oplossing u kiest, bepaalt u zelf, ongeacht het systeem waarmee uw handelspartner werkt. U kunt per mail het Palletlabel team benaderen voor een (telefonische) afspraak en/of een offerte aanvragen.
De voordelen van Palletlabel en EDI
Het gebruik van het SSCC-label en EDI heeft vele voordelen.
Wij zetten de belangrijkste voordelen voor u op een rijtje:
- De DESADV geeft per SSCC aan welke producten (EAN/GTIN) in welke aantallen in de omverpakking zitten. Het grote voordeel van een SSCC is, dat bij ontvangst van een pallet de magazijnmedewerker het SSCC-label kan scannen en zo de data met alle artikelen op de pallet direct zichtbaar is in het WMS of ERP-systeem;
- Uw klant ontvangt een melding van de zending (DESADV), het is zelfs mogelijk om een tijdstip aan te geven;
- Uitgebreide tracking informatie waardoor de gegevens gecheckt kunnen worden voordat de zending binnen komt en de processen hierop afgestemd kunnen worden;
- De goederen zijn eerder beschikbaar voor verkoop, doordat producten sneller in het magazijn worden geboekt;
- Door gebruik te maken van ORDERS, DESADV en INVOIC kan het gehele proces van invoer en controle van de facturen worden geautomatiseerd;
- Tijdsbesparing en dus ook kostenbesparing.
In de afbeelding ziet u het hele EDI proces beschreven, inclusief het aanmaken van het SSCC-Label.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de SaaS-applicatie Palletlabel in combinatie met het geïntegreerde EDI platform van T2S.
3. Hoe kies ik het juiste EDI pakket?
Bereid u voor op de afspraak met een mogelijke partner voor het versturen van EDI berichten.
Onderstaande vragen helpen u alvast op weg:
- Voor welke handelspartner(s) wenst u het SSCC label en EDI te implementeren?
- Welke EDI-berichten wenst u met de handelspartner(s) uit te wisselen?
- Hoeveel bestellingen ontvangt u periodiek of verwacht u van uw handelspartner(s) (per week/ per maand)?
- Verstuurt u homogene pallets en/of ook heterogene pallets?
- Wanneer wilt u starten met het SSCC label en EDI?
- Bent u al aangesloten bij GS1?
- Heeft u documentatie van de eisen van uw handelspartner(s)?
- Met welk ERP-systeem werkt u?
- Heeft u bepaalde wensen m.b.t. de berichtenuitwisseling? Snelle opzet, eenvoudig in gebruik, wenst u orders automatisch te importeren in uw ERP-systeem?
4. Hoe implementeert u EDI?
Als u voor Palletlabel en EDI heeft gekozen starten wij samen met u de implementatie. Wij communiceren uw GLN (Global Location Number) en GTINs (Global Trade Item Numbers) aan uw handelspartner(s). De afstemming van elkaars GLN en de te bestellen/leveren/factureren GTINs is een basisvoorwaarde voor EDI.
Palletlabel helpt u hierbij. In de Palletlabel SaaS-applicatie (web-oplossing) kunt u uw GLNs en GTINs eenvoudig bijhouden en beheren. Nadat we alle berichten en het SSCC label hebben getest met uw klant, ontvangt u een training van ons en gaat u live.
Het Palletlabel en EDI-team wenst u een succesvolle SSCC-label en EDI roll-out!
Stel gerust uw vraag aan ons.
per maand
Snel aan de slag?
Vraag vandaag uw abonnement nog aan!
- Wij nemen direct contact met u op
- Om uw aanvraag in orde te maken
- Voor uw aansluiting op het Palletlabel platform betaalt u éénmalig € 99
- Binnen 2 werkdagen kunt u aan de slag
- Alle bedragen zijn in euro's en exclusief BTW